torsdag 27. mai 2010

Oslo og fuglene

Oslo er klassedelt selv mellom fugleartene. Det er en observasjon jeg har gjort denne våren. Jeg bor øst i byen i et område hvor det er forholdsvis mange trær og grønne områder. Hvilke fugler holder til her? Jo, duer og måker ... arbeiderklassefugl. Hvis jeg tar 37-bussen til St. Hanshaugen, derimot, er det helt andre fugler jeg møter på. Der oppe bor det fornemme fuglearter som svarttrost, kjøttmeis og bokfink.

Det er som sagt nok av trær og grøntområder i mitt nærområde. Likevel er det ikke spesielt pent her. Jeg har mange ganger lurt på hva forskjellen egentlig koker ned til. Hva er det, helt konkret, som gjør at St. Hanshaugen er så mye penere enn Oslo øst? Jeg har fortsatt ikke kommet fram til noe fullgodt svar. Stort sett består jo disse stedene av det samme: bygårder, asfaltveier og enkelte grønne lunger.

De eneste åpenbare forskjellene jeg har registrert, er at det er langt mer graffiti her øst, og at planteveksten her øst er langt villere. Langs veiene i mitt nærområde bugner det over av ugras, men på St. Hanshaugen er alt luket og velfrisert. Her i området er det graffiti på enhver tilgjengelig flate, på St. Hanshaugen ikke.

Problemet er at disse to faktorene i utgangspunktet burde telle til østkantens fordel. I prinsippet foretrekker jeg vill plantevekst foran velfriserte haver, og i utgangspunktet foretrekker jeg også graffiti foran monokrome betongvegger. Så hva er galt?

Ingen kommentarer: