søndag 9. november 2008

Starten på noe nytt



Det har i grunn vært ei bra uke. Barack Obama har fått seg ny jobb, jeg har fått meg ny vevlogg. Det blir vel mest tomprat fra oss begge, tenker jeg.

Det fascinerer meg en smule hvor uforpliktende slagordene hans er. "Yes we can!" betyr jo ingenting: Det er klart vi kan, men det betyr jo ikke nødvendigvis at vi vil. Ei heller er det noe innhold i "change": Greit nok, forandring fryder, men hva er det egentlig vi vil—unnskyld, kan—forandre?

Nå er det mulig jeg har gått glipp av den filosofiske dybden i dette siste slagordet. Det er mulig det er en slags deleuziansk forskjell-i-seg-sjøl han sikter til, i tilfelle har jeg vel begått den synd å la forskjellen bli underkuet av identitetstyranniet.

Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.

Ingen kommentarer: