lørdag 20. desember 2008

Årets album 2008


Det er på tide å kåre årets album 2008. Blant kandidatene er stort sett indiegutter, sånne trendbevisste musikanter i alderen 20–25, og det skal de ha, de lager fortsatt knakende god musikk. Årets beste album er den sjøltitulerte debuten til Vampire Weekend. At de er blitt omtalt som verdens hviteste band får ikke våge, deres afrikanske fraseringer er uimotståelige.

Det var, som vanlig, gjennom musikkbladenes kåring av årets beste utgivelser jeg ble gjort oppmerksom på det som blir stående som årets utgivelse i min samling. Nå når ikke albumet til topps i noen av de listene jeg har lest, men det har havnet et sted i topp ti hos de fleste. I topp ti havner også TV on the Radio med Dear Science og Deerhunter med Microcastle / Weird Era Continued, hvilket jeg samtykker i. Hva folk ser i band som Coldplay, Fleet Foxes og Portishead, har jeg derimot vanskelig for å forstå.

Her i Norge er det en viss herr Tommy Tokyo som, ifølge riksmediene, står bak årets beste album. Min spådom er at han vil forbli en kuriositet, mer intetsigende musikk skal du lete lenge etter. Sjøl ble jeg imponert av Harrys Gym da de spilte på sin slippefest på Kampen bistro her forleden, ja, jeg tror jeg vil gå så langt som å erklære at debuten deres er årets beste norske album. Muligens tett fulgt av Rockettotheskys Medea.

Til slutt må jeg nevne noen album som ble gitt ut i fjor, men som har gått mange runder i CD-spilleren min i år: MGMT med Orangular Spectacular, Of Montreal med Hissing Fauna, Are You the Destroyer? og LCD Soundsystem med Sound of Silver. Hederlig omtale til alle tre.

Ingen kommentarer: